9 Kepentingan Vitamin C Shaklee

Kepentingan Vitamin C Shaklee. Pembentukan jaringan serta sistem pertahanan tubuh perlukan pengambilan berbagai jenis vitamin serta mineral. Salah satu vitamin penting yang menyokong fungsi tubuh iaitu vitamin C, atau dikenal juga sebagai asam askorbik.

Tubuh tidak mampu memproduksi dan menyimpan vitamin C sendiri. Jadi kita perlu memenuhi keperluan vitamin C harian dari pengambilan makanan atau supplement.

Pengambilan vitamin C yang cukup dapat melindungi tubuh dari serangan penyakit. Namun, ini bukanlah satu-satunya kepentingan vitamin C.

Vitamin C termasuk kelompok vitamin larut air. Maksudnya:

  • Ia larut dalam air, diserap masuk ke aliran darah dengan mudah semasa pencernaan
  • Kekal dalam badan untuk jangka waktu yang pendek sahaja, tidak disimpan di dalam badan
  • Jumlah berlebihan akan disingkirkan melalui air kencing

Di bawah ini Hana kongsikan 9 kepentingan yang boleh anda dapatkan dari vitamin C.

1. Meningkatkan daya tahan tubuh

Vitamin C membantu meningkatkan kekebalan tubuh dengan cara mendorong produksi sel darah putih yang disebut limfosit dan fagosit.

Sebagai antioksidan, vitamin ini juga melindungi sel kekebalan tubuh dari kerosakan akibat radikal bebas.

Selain itu, vitamin C membantu memperkuat pertahanan kulit. Kulit tidak hanya melindungi tubuh dari udara dan persekitaran. Organ terbesar tubuh manusia ini juga menghalau bakteria dan mikroba lain yang jadi penyebab penyakit.

2. Menjaga kulit tetap sihat dan anjal

Vitamin C dapat ditemukan pada lapisan dermis dan epidermis kulit. Ini kerana vitamin C memiliki manfaat dalam menjaga kesihatan kulit. Nutrient inilah yang mendorong produksi kolagen dan melindungi sel kulit dari kerosakan.

Kolagen ialah protein utama yang membentuk struktur kulit kita.

Produksinya dapat menurun akibat penuaan dan radikal bebas dari persekitaran. Vitamin C lah yang akan membantu menjaga produksi kolagen sehingga kulit senantiasa sihat.

3. Mencegah anemia akibat kekurangan zat besi

Anemia berlaku disebabkan kekurang zat besi. Ia terjadi saat sel darah merah tidak memiliki cukup zat besi. Padahal, sel darah merah memerlukan zat besi untuk mengikat oksigen dan mengedarkannya ke seluruh tubuh.

Anda dapat mencegah keadaan tersebut dengan memenuhi keperluan vitamin C. Asid askorbik bekerja dengan meningkatkan penyerapan zat besi, khususnya dari sumber sayur yang zat besinya lebih sukar diserap oleh tubuh.

4. Bantu kawal tekanan darah

Jika punya hipertensi, cubalah perbanyakkan makanan kaya vitamin C ke dalam menu harian Anda. Kajian menunjukkan bahwa pengambilan vitamin C secara konsisten dapat membantu menurunkan tekanan darah, bahkan pada pesakit hipertensi.

Menurut jurnal pada The American Journal of Clinical Nutrition, suplemen vitamin C boleh menurunkan tekanan darah sistolik sebanyak 4,9 mmHg (milimeter air raksa) dan diastolik sebanyak 1,7 mmHg.

5. Turunkan kolestrol

Vitamin C memiliki manfaat bagi penyakit kolesterol tinggi. Ada kajian menemukan dengan mengamalkan vitamin C sebanyak 500 miligram per hari dapat menurunkan kadar kolesterol LDL dan trigliserida.

LDL (low-density lipoprotein) dan trigliserida merupakan kolesterol ‘jahat’ yang boleh memicu pembentukan plak pada pembuluh darah. Vitamin C membantu mencegahnya dengan menjaga kadar keduanya tetap terkendali.

6. Mencegah penyakit gout

Gout disebabkan oleh kadar asid tinggi dalam darah.

Asid tersebut membentuk kristal pada persendian sehingga menimbulkan sakit dan bengkak. Menariknya, asid askorbik memiliki potensi untuk mencegah keadaan ini.

Kajian menunjukkan, pengambilan suplemen vitamin C selama 30 hari dapat menurunkan kadar asid dalam darah secara drastis. Bahkan, orang yang rutinnya mengambil suplemen vitamin C berisiko terkena penyakit gout 44% lebih rendah.

7. Turunkan risiko penyakit kronik

Vitamin C memiliki manfaat sebagai antioksidan semulajadi. Antioksidan merupakan zat yang melindungi berbagai sel tubuh dari kesan radikal bebas. Tanpa perlindungan antioksidan, sel tubuh lebih terdedah kepada kerosakan atau mutasi yang berbahaya.

Kerosakan atau mutasi sel dapat menimbulkan sejumlah penyakit, mulai dari penyakit jantung, pengerasan saluran darah, hingga kanser.

Pengambilan vitamin C memang tidak secara langsung mencegah penyakitnya, tapi berpotensi menurunkan risikonya.

8. Cepatkan proses penyembuhan luka

Asid askorbik secara tidak langsung turut berperanan dalam penyembuhan luka. Proses penyembuhan luka memerlukan banyak protein, salah satunya kolagen. Jika produksi kolagen menurun, luka tentu lebih lama sembuh dari sepatutnya.

Vitamin C merangsang produksi, pematangan, dan pelepasan kolagen pada jaringan yang terluka. Ini membantu mempercepat pembentukan jaringan baru yang akan menutup luka. Dengan begitu, luka akan lebih cepat sembuh.

9. Kurangkan risiko penyakit mata

Pengambilan vitamin C diyakini memiliki manfaat bagi kesihatan mata. Salah satu penelitian dalam jurnal Cochrane Database of Systematic Reviews contohnya, mengatakan bahawa asid askorbik berpotensi memperlambat proses terjadinya katarak.

Penelitian lain dalam jurnal yang sama pun menyebutkan bahawa pengambilan vitamin C dan mineral membantu mencegah degenerasi makula. Penyakit ini terjadi ketika bahagian retina yang disebut makula mengalami kerosakan.

Dikenal sebagai vitamin untuk sistem imun, vitamin C sebenarnya menyimpan sederet manfaat yang mungkin belum banyak diketahui. Untuk mendapatkan khasiat tersebut, Anda hanya perlu menambahkan sumber vitamin C ke dalam menu harian.

Baca sini juga:

Mengapa Saya Pilih Vitamin C Shaklee

Manfaat Dan Kebaikan Vitamin C Shaklee

Cara nak dapatkan Vitamin C Shaklee

Untuk pembelian Vitamin C Shaklee boleh dibeli secara online di sini atau boleh hubungi Hana di whatsapp untuk dapatkan supplement anda hari ini.

Jika anda ingin dapatkan dengan harga lebih murah, boleh mendaftar sebagai ahli shaklee dan teruskan dengan aktifkan keahlian disini (daftar ahli shaklee online)

Atau ada pertanyaan dan bantuan dari hana, boleh klik di sini untuk pautan link whatsapp hana. Hana akan reply dalam masa 24 jam dan bantu anda jadi ahli.

Sebotol RM115 (180biji) untuk 6 bulan penggunaan

(Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.Ini adalah iklan produk suplemen)

Hana A Razak | SID1253416 | Shaklee Business Leader DDE

2 comments

Leave a comment